Een échte christen maakt geen fouten

07

jun

Eline

Toen ik nog niet tot geloof was gekomen, dacht ik altijd dat christenen een soort beschermlaag hadden, waardoor ze nooit meer fouten maakten. Dat je wel beter wist, als je écht christen was dan standaardfouten te maken. Christenen zondigen niet, toch? Nu ik christen ben, en zeker na mijn doop, weet ik het zeker. Echte christenen maken net zo goed fouten als niet-gelovigen. Deels een opluchting, maar deels ook niet, want wat moet ik doen als ik een fout maak? Dezelfde fout die ik al twintig keer eerder maakte. Ik heb geen idee waarom ik er wéér intrapte, maar ook geen idee hoe ik het de volgende keer ga voorkomen. Tot ik een video zag van Kirby-is-a-boss, een christelijke YouTuber.

Kirby spreekt over drie stappen die je kan zetten om beter om te gaan met de fouten die je maakt. Niet alleen hoe je ze de volgende keer misschien kunt voorkomen, maar ook hoe je de fout achter je kunt laten.

1. Herken verleiding

Wat zorgt ervoor dat je steeds dezelfde fouten maakt? Wat is de oorzaak hiervan? Zet jij jezelf op voor zonde? Natuurlijk zijn er momenten waarop Satan je plots aanvalt, maar we hebben een vrije wil gekregen waarmee we vaak genoeg kiezen voor de verkeerde afslag. We volgen het pad van vleselijke verleiding. Het gaat niet fout bij de laatste stap.
Stel, jij vindt het ontzettend moeilijk om niet te roddelen. Gaat het dan fout zodra jij je mond opendoet en een roddel de wereld in helpt? Of gaat het al fout wanneer jij een groepje ziet roddelen en jij erbij gaat staan? Stop jezelf niet pas op het laatste moment, maar begin een stap of 5 daarvoor, bij de wortel van het probleem. Loop niet naar het groepje dat staat te roddelen, maar wend jezelf af en loop door. Stop de eerste stap die de deur voor zonde opent. In Matteus 5 vers 29 en 30 staat:

Als je door iets wat je ziet in de verleiding komt om iets slechts te doen, ruk dan je oog uit en gooi het weg. Want het is beter dat je één lichaamsdeel kwijtraakt, dan dat je met je hele lichaam in de hel wordt gegooid. En als je in de verleiding komt om met je hand iets slechts te doen, hak hem dan af en gooi hem weg. Want het is beter dat je één lichaamsdeel kwijtraakt, dan dat je met je hele lichaam in de hel wordt gegooid.
(BasisBijbel)

Nu heb ik genoeg fouten gemaakt, zonder dat ik mijn oog eruit heb gelepeld en ik typ dit nog altijd met twee handen. Maar wat we hieruit leren, is dat je de eerste stap in de verleiding al uit je leven moet snijden. Soms zal dit heel moeilijk zijn en erg veel pijn doen. Maar God geeft jou de kracht, troost en vastberadenheid die je nodig hebt om deze stappen te zetten.

Doe er alles aan om succesvol te kunnen zijn in het weerstaan van verleidingen.

2. Biedt weerstand tegen verleiding

In Jakobus 4 vers 7 lezen we:

Onderwerp u dan aan God. Bied weerstand aan de duivel en hij zal van u wegvluchten.
(HSV)

Dit is een belofte van God. Als wij ons op Jezus’ naam beroepen, Hem vragen ons te sterken en ons de mogelijkheid te geven om weerstand te bieden tegen Satan, dan moet Satan vluchten! Satan heeft geen kracht tegen de waarheid van God. De kracht van Jezus, God, en de waarheid is te sterk en Satan heeft geen kans hiertegen.

3. Vecht terug tegen verleiding

We vechten terug tegen Satan. Waar hij leugens, bedrog en verleiding naar ons spuwt, vechten wij terug met de waarheid. Wij hebben een schild dat ons beschermt: het bloed van Jezus Christus.

In de tijd dat Jezus in de woestijn zat en daar Satans leugens moest aanhoren, sprak hij waarheid. Hij sprak woorden uit de Bijbel.

Toen kwam de duivel. Hij zei tegen Hem: “Als U Gods Zoon bent, zeg dan tegen deze stenen dat ze in broden moeten veranderen.”  Maar Jezus antwoordde: “In de Boeken staat: ‘Je kan niet alleen van brood leven. Alles wat God zegt, heb je óók nodig om te leven.’ ” Toen nam de duivel Hem mee naar Jeruzalem. Daar zette hij Hem op de rand van het dak van de tempel. En hij zei tegen Jezus: “Als U Gods Zoon bent, spring dan naar beneden. Er staat toch in de Boeken: ‘God zal zijn engelen de opdracht geven dat ze U op hun handen moeten dragen. Dan zult U uw voeten niet aan een steen stoten.’ ” Jezus antwoordde: “Maar er staat ook in de Boeken: ‘Je mag je Heer God niet uitdagen.'” Daarna nam de duivel Jezus mee naar een hoge berg. Vanaf die berg liet hij Jezus alle koninkrijken van de wereld zien, met al hun macht en rijkdom. En hij zei tegen Jezus: “Dat geef ik allemaal aan U, als U voor mij neerknielt en mij aanbidt!” Toen zei Jezus: “Ga weg, duivel! Er staat toch ook in de Boeken: ‘Aanbid je Heer God en dien alleen Hém.'” Toen liet de duivel Hem met rust. En er kwamen engelen om Hem te dienen.
(Matteus 4:3-11, BasisBijbel)

Jezus sprak waarheid en Satan had hier niets tegen in te brengen. Hij moest vluchten en liet Jezus met rust. Hij heeft geen kracht tegen de waarheid. En als jij de waarheid hardop spreekt, hoor jij de waarheid en wordt het deel van je.

Nu is dit natuurlijk niet een waterdicht plan, waardoor je nooit meer fouten maakt. Maar als je een fout maakt, weet dan dat er vergeving is. Je hoeft niet te luisteren als de duivel jou schaamte aanpraat. Kom met je fouten naar God en vraag om vergeving. Jij bent niet de fouten die je maakt. Jij bent een kind van God en jij mag vergeving van Hem ontvangen. En als je dat hebt gedaan, ga dan meteen door met het rennen van je race. Ga door en blijf vechten tegen verleiding. Je hebt geen tijd om te blijven hangen in de fouten die je in het verleden hebt gemaakt. God heeft een groot plan voor je!

Aan de slag!

Er ligt kracht in het uitspreken van waarheid. Spreek daarom vandaag deze affirmatie uit:

Ik ben een kind van God, ik ben vernieuwd en ik ben gescheiden van mijn zonden door het bloed van Jezus Christus. Daardoor heb ik de overwinning in deze verleiding! Ik heb de overwinning omdat Jezus mij heeft gekocht met Zijn kostbare bloed. De kracht waarmee Jezus opstond uit de dood zit in mij, dan kan ik deze kleinzielige aanval echt wel weerstaan. Geen kracht uit de hel is sterker dan de kracht van Jezus Christus. Ik zal me niet onderuit laten halen door deze verleiding want dat is niet wat mij voldoening geeft op de lange termijn. Het is geen waarheid, de waarheid is dat ik apart gezet ben en een doel heb, een roeping. Ik heb een leven in Christus en dat is wat ik wil volgen want Hij heeft alle goede dingen voor mij. Dat is wat ik wil volgen en dat is wat ik zal volgen.

Dus ga achter me staan, Satan, en vlucht in de naam van Jezus Christus. Want jij hebt geen autoriteit hier.

Bronnen

Kirbyisaboss

 

Deel deze overdenking

  1. carola schreef:

    Amen!

  2. Verloren zoon schreef:

    Een bijzonder stuk geschreven door een bijzonder meisje. Ik geloof dat God door haar heen praat, want dit raakt me op een dieper niveau. Raak je in verleiding? Roep Jezus aan! Wees concreet en stuur de satan weg in Zijn grote naam. Amen

  3. Kim schreef:

    Prachtig. .

  4. Anouk schreef:

    Wauww super bedankt voor dit stuk vandaag! Goeie timing 😉 Deze strategie werkt, maar je moet inderdaad blijven vechten.

  5. Francine schreef:

    Wat een krachtig stuk!
    Satan, jij krijgt ons niet klein!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap