Durf te falen

08

feb

Carmen

Heb jij soms het gevoel dat iets nooit gaat lukken? Dat het daarom ook geen zin meer heeft om het te proberen? Of misschien het gevoel dat er een grote kans is dat het fout gaat wanneer je het risico neemt? Ergens zou je graag willen laten zien dat je het in je hebt, maar je angst om te falen, houdt je tegen. We zijn bang om te falen, omdat we misschien al eerder hebben gezien hoe onze zwakte ons falen werd. Vandaag hoop ik je te bemoedigen om door te gaan nadat je gefaald hebt.

We zijn zwak, en God weet dat. Helaas weet de duivel dat ook. Hij zal er alles aan doen om ervoor te zorgen dat je de moed verliest. Omdat we zwak zijn, heeft God zijn Geest gegeven. De Geest, die een persoon op zichzelf is, geeft ons kracht in onze zwakte.

“En omdat we maar zwakke mensen zijn, helpt Gods Geest ons. Want we weten zelf niet goed wat en hoe we moeten bidden. Maar de Geest bidt Zelf voor ons met zuchten die niet in woorden zijn uit te spreken. En God, die weet wat er in het diepst van ons hart is, weet wat de Geest wil. Want wat de Geest voor de gelovigen bidt, is volgens de wil van God. We weten dat God alles ten goede zal gebruiken voor de mensen die van Hem houden en die hij volgens zijn plan geroepen heeft om bij Hem te horen.” (Romeinen 8:26-28)

Wanneer je faalt, kan dat soms een enorme klap zijn voor je zelfbeeld of humeur. We zijn bang om te falen, omdat prestatie ons status geeft en falen ons afwijzing brengt. Soms faal je door het maken van foute keuzes, soms faal je omdat je het niet lukte.

Denk aan David, die in de Bijbel overspel pleegde met Batseba. Hij wist dat hij gefaald had ten opzichte van God. Het was een foute keuze van hem om Batseba van haar man te stelen en haar man te vermoorden. Het mooie van dit verhaal is, is dat God ´het ten goede gebruikte’. Uiteindelijk heeft Salomo, de tweede zoon van Batseba en David, de tempel voor God gebouwd.

Alle fouten die het volk Israël heeft gemaakt, heeft God uiteindelijk gebruikt om Zijn plan (onze redding en een nieuwe hemel en aarde) tot voltooiing te brengen. Iedere fout die werd gemaakt was geen obstakel voor God om Zijn plan tot uitwerking te brengen.

Goed om te weten: Als je faalt, betekent dat niet dat je leven nooit meer terug op de rails komt.

Ook goed om te weten: Als je faalt, gebruikt God het ten goede.

Er zijn genoeg momenten in de Bijbel (en de wereld) geweest dat God iemand vroeg om iets onmogelijks te doen wat uiteindelijk mogelijk werd. Denk aan Jozua. Jozua kreeg de opdracht om het beloofde land in te nemen en te strijden tegen reuzen. Het rationele volk van Israël zag het niet zitten en daarom zwierven ze 40 jaar lang door de woestijn. Uiteindelijk vroeg God aan Jozua om het beloofde land in te nemen.

Stel je voor dat Jozua niet had gedurfd, omdat hij bang was om te falen? God begreep dat Jozua kracht en moed nodig had:

Weest vastberaden en vol vertrouwen. Want jij moet dit volk het land geven dat Ik aan hun voorvaders Abraham, Izaäk en Jakob heb beloofd. (Jozua 1:6)

God droeg Jozua op om vastberaden te zijn. Vol vertrouwen op Hem. Zo kreeg Jozua kracht en moed van God, om te doen wat zijn taak was. Jozua was door God uitverkoren om het beloofde land in te nemen, omdat hij op God vertrouwde. Hij begreep dat God alles in handen had.

Als je bang bent om te falen is het belangrijk om te weten dat God alles in zijn hand heeft. Als je bang bent om te falen is het ook belangrijk om te weten dat God alles ten goede keert.

Nog een laatste quote van Theodore Roosevelt: “Het is veel beter om machtige dingen te proberen om glorieuze overwinningen te behalen, ook al gaan die gepaard met mislukkingen, dan om een van die arme zielen te zijn die niet veel te genieten of te lijden hebben, omdat zij in de grijze schemering leven die noch overwinning noch nederlaag kent.”

Aan de slag!
We zijn bang om te falen. Bang dat het niet gaat lukken, bang dat mensen ons teleurstellen. Als je kijkt naar je relatie met God, hoe bang ben je dan om te falen? Durf jij uit te stappen in geloof, of durf je het niet, in de angst om te falen? Denk hier eens over na.

Weet dat God almachtig, vol liefde en vertrouwen is. De liefde is geduldig, God dus ook. Weet dat God alles ten goede keert voor hen die Hem liefhebben. Als je fouten maakt, kan God ze zelfs gebruiken voor iets goeds. Weet dat je sterk bent in je zwakte, in Gods Koninkrijk. Weet dat Gods Geest je wijsheid kan geven om al je angsten te overwinnen.

Deel deze overdenking

  1. Het woord wees vastberaden en vol van vertrouwen dat springt er voor mij uit
    Juist in moeilijke momenten leer je door te gaan
    God heeft een doel een plan met een ieder van ons
    En al val je telkens weer dan helpt het mij om mij vast te houden aan Jezus Hand
    En te vertrouwen dat de Heilige Geest mij in zwakheid weer kracht geeft
    Dat maakt dat de anker Jezus vast en zeker is
    En val ik van het schip dan gooit Hij mij een reddingsboei toe
    1 ding is zeker met Hem kunnen wij alles aan

    • Carmen schreef:

      Heey Martha! Ik ben het helemaal met je eens! Ik dacht bij jouw reactie aan deze tekst uit 2 Korinthiërs:
      16 Daarom geven we nooit op. Ons lichaam wordt wel steeds ouder en zwakker, maar onze geest wordt elke dag gesterkt. 17 De moeilijkheden van dit moment zijn niet erg en duren maar kort, als je ze vergelijkt met de heerlijke, eeuwige dingen die we daardoor nog zullen krijgen. Dat maakt alles goed. 18 Maar dan moeten we niet letten op de zichtbare dingen, maar op de onzichtbare dingen. Want de zichtbare dingen zijn tijdelijk, maar de onzichtbare dingen zijn eeuwig.

      Het vertrouwen op Hem sterkt ons iedere dag!!

  2. Petra schreef:

    Ja, ik was mijn moed verloren!
    Mede door jullie overdenkingen krijg ik weer moed en voel me gesterkt door Hem die mij lief heeft om door te gaan, Amen

    • Carmen schreef:

      Hee Petra! Ontzettend bemoedigend voor mij om te lezen dat je door Zij Lacht gesterkt wordt! Weest niet bang om God te vertrouwen;)

  3. HEleen bastiaanse schreef:

    Wauw, bedankt voor deze bemoediging Carmen. Heel mooj gesdhreven, maar voorql zo positief en de Bijbelteksten zijn zo mooi gevonden bij dit onderwerp. Prachtig!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap