Drie redenen om je aan de wetten te houden

07

aug

Eline

Ik ben niet perfect, en jij helaas ook niet. Gelukkig is onze grote God genadig en is Jezus naar de aarde gekomen om ons te redden. Dat wil echter niet zeggen dat we op eens niet meer ons best hoeven te doen om zo goed mogelijk te leven. Het is goed voor onszelf om de wetten te blijven volgen, Jezus benadrukt het belang van het volgen van de wetten (ook al komt Hij om ons te redden), en het is goed voor anderen als jij de wetten volgt.


1. Het is goed voor jou

Wij, mensen, hebben de neiging ietwat egoïstisch te zijn. Jezus begint in de Bergrede dan ook met uitleggen wat wij eraan hebben als wij de wetten volgen en volledig voor God gaan. Hier op aarde zal het daarmee misschien niet het meest makkelijke leven zijn, maar wel een heel waardevol leven. Een leven dat ruimschoots wordt beloond in de hemel. Jezus zegt:

Het is heerlijk voor je als de mensen je uitschelden, belachelijk maken, vervolgen en allerlei leugens over je vertellen omdat je in Mij gelooft. Wees er blij over. Want je zal er in de hemel een grote beloning voor krijgen. Want op dezelfde manier zijn vroeger ook de profeten vervolgd.
(Matteüs 5:11-12)

Het is echt niet zo makkelijk als ik het laat lijken. Ik weet heus wel dat het ontzettend moeilijk is om continue te worden gepest om wat je gelooft. Het is heel zwaar om op die momenten vast te houden en door te gaan, de beloning lijkt het soms niet waard om nu door zo veel nare dingen te moeten gaan.

Probeer dit bij God neer te leggen. Vraag Hem om hulp om deze moeilijke tijden door te komen. God, jouw liefdevolle Vader, zal altijd aan jouw zij staan om samen te vechten tegen deze zware momenten. 

2. Het is goed voor anderen

Wees een voorbeeld voor iedereen die je tegenkomt. Het is belangrijk om goed te leven zodat anderen zien hoeveel goeds het brengt. Het zal hen een stukje van Gods koninkrijk, en daarmee God, laten zien.

Jullie zijn het licht voor de wereld. Een stad die op een berg licht, kan niet verborgen blijven. En als je een olielamp aansteekt, zet je er daarna geen emmer overheen. Nee, je zet hem hoog neer, zodat iedereen in huis licht heeft. Laat op dezelfde manier jullie licht schijnen voor de mensen. Laat hun de goede dingen zien die jullie doen. Dan zullen ze jullie hemelse Vader er voor prijzen.
(Matteüs 5: 14-16)

Jij kan het licht zijn dat iemand nodig heeft om het juiste pad (terug) te vinden. Hoe gaaf is dat? God wil ons allemaal daarvoor gebruiken, op onze eigen manier, met onze unieke talenten. Laat aan iedereen zien hoe jij leeft als volger van Koning Jezus. Laat de liefde en grote genade zien. Door de wetten te volgen, weet je zeker dat je God op een juiste manier laat zien.

3. Jezus herinnert ons eraan

In de Bergrede zegt Jezus tegen zijn leerlingen:

Denk niet dat ik ben gekomen om de Boeken van de Wet en de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om alles te doen wat er in staat. Luister goed! Ik zeg jullie dat niet één letter of komma van de wet zal worden afgeschaft voordat de hemel en aarde ophouden te bestaan.
(Matteüs 5:17-18)

Als Jezus zelf aan ons vertelt dat Hij de wetten niet komt vervangen, dan lijkt het mij belangrijk om dit in acht te nemen. Als volger van Jezus Christus wil ik doen wat Hij van mij verlangt. Soms is het moeilijk om erachter te komen wat Hij voor mij wil, maar in dit geval staat het letterlijk in de Bijbel en kunnen we het makkelijk terugvinden. Maak hier gebruik van en neem het mee in je dagelijkse leven.

Aan de slag!

Ga op onderzoek uit naar een van de wetten. Kies een van de wetten uit en probeer hier zo veel mogelijk over te vinden in de Bijbel. Als je dat hebt gedaan, probeer het dan de rest van de dag uit te dragen naar iedereen die je tegenkomt. Je hoeft het niet letterlijk te vertellen, maar straal uit dat jij een trotse dochter van de Koning bent, die doet wat van haar gevraagd wordt!

Download de dagtekst en deel ‘m op Instagram, Pinterest of Facebook!

BewarenBewaren

BewarenBewarenBewarenBewaren

Deel deze overdenking

  1. carola schreef:

    “Meester, wat is de belangrijkste wet in de wet van Mozes?” Hij zei tegen hen: “Deze: ‘Houd van je Heer God met je hele hart, met je hele ziel en met je hele verstand.’ Dat is de eerste en belangrijkste wet. De tweede, die net zo belangrijk is, is deze: ‘Houd net zoveel van je broeders als van jezelf.’
    MATTEÜS 22:36‭-‬39 BB
    http://bible.com/1276/mat.22.36-39.BB

    Alles komt voort uit liefde! Als er geen liefde bij zit is het houden aan de wet niks waard. Je hartsgesteldheid daar draait het om. En ik lees hierin ook jouw verlangen.
    Jezus zegt ook, aan jullie onderlinge liefde zullen de mensen herkennen dat jullie mijn discipelen zijn.

    Bedankt voor je overdenking, want het bracht mij vandaag bij dit vers. Mooi om te bedenken; Heer heeft U mijn gehele hart? Wat hou ik nog voor mezelf? Hoe vaak zit mijn verstand, mijn redenatie mij in de weg? En zomaar nog wat meer vraagjes.

    Fijne dag liefs Carola.

  2. Kim schreef:

    Amen ??? Dankjulliewel lieve meiden ♥️
    En ook prachtig in de reactie: “Heer, heeft U mijn hele hart?” :’)
    God zegene jullie ?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap