Doorbreek de grenzen die door mensen zijn gemaakt

08

dec

Belinda Bos

Maria van Bettanië was een vrouw met lef. Laten we dat voorop stellen. Weet je waarom? Omdat zij niet deed wat er van haar verwacht werd, maar voor God de grenzen overtrad. Zij luisterde naar Jezus, als vrouw, terwijl in die tijd alleen mannen mochten worden onderwezen door een rabbi. Laten we kijken wat we van haar kunnen leren!

// Leestip: Lucas 10:38-42 //

Het kan niet makkelijk geweest zijn. Zelfs in de tijd van Aletta Jacobs, de eerste vrouw die naar de universiteit ging, was het niet vanzelfsprekend dat vrouwen onderwijs kregen. Maar 1850 jaar eerder, in de tijd dat Maria onderwezen werd door Jezus, moet dit nog veel ongewoner geweest zijn. Het kan niet gemakkelijk geweest zijn voor Maria. Zouden mannen haar hebben weggekeken? Zouden ze boos op haar zijn geworden? Zou er in haar oor gefluisterd zijn dat ze weg moest gaan, omdat ze een vrouw was? Maar er is één man die haar niet vraagt te vertrekken, maar die haar juist met liefde onderwijst: Jezus. Zo zie je maar: het feit dat vrouwen niet onderwezen mochten worden, is één van de grenzen die door mensen was gemaakt.

Maar Maria doorbreekt die grenzen voor Jezus! Zoals we ook in Opwekking 167 kunnen horen:

De weg van God is niet te keren
Omdat Hij erover waakt
En de Geest doorbreekt de grenzen
Die door mensen zijn gemaakt

Maria is hier het levende voorbeeld van. Ook kan zij een voorbeeld voor ons zijn. Wij zijn vaak gebonden aan tradities, gewoontes en zien veel grenzen. Een berichtje op Facebook waaruit blijkt dat je voor God kiest? Doe maar niet, dat doen je vrienden tenslotte ook niet. Bij de buurvrouw langsgaan, omdat ze zo eenzaam is? Mwah, dat doet een ander vast wel. Een ander erop wijzen dat hij niet moet vloeken met Gods naam? Laat maar, alsof het helpt als jij het één keer zegt. Maar nee! Dit zijn de grenzen die door mensen, of eigenlijk gewoon onszelf, zijn gemaakt! Maria geeft ons het goede voorbeeld: doorbreek al die tradities, gewoontes en regels en kies voor God. En je ziet ook het gevolg: Jezus oordeelde niet. Hij bemoedigde haar juist. Zo doet Hij dit ook bij ons. Dus twijfelde je altijd al om naar een nieuwe kerk te gaan? Doe het! Of twijfelde je überhaupt een kerkgenootschap in te stappen? Doe het! Meer vertellen over God? Doe het! Als wij onze zelfgemaakte grenzen aan de kant schuiven tot eer van God, zal Hij ons bemoedigen en ons steunen. Bid om kracht en om de Heilige Geest. Hij helpt je jouw grenzen te doorbreken, die door mensen zijn gemaakt.

Aan de slag!

Wat is een grens die jij echt moet doorbreken? Een drempel waar je telkens weer tegenop kijkt en die jou in de weg staat om echt voor God te kiezen? Bid, vraag om Gods Geest en doorbreek je grens! God zal je steunen en je bemoedigen!

 

Deel deze overdenking

  1. Martine schreef:

    Bedankt!!!
    Het lezen van deze blogs helpt mij, om lang uitgestelde punten, te gaan uitvoeren.

  2. petra schreef:

    Helemaal mee eens, Martine.
    Wat een zegen dat zij lacht er is ons onderwijst, bemoedigt en de Heilige Geest ons kracht geeft grenzen te verleggen en een diepere relatie met Jezus aan te gaan, Amen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap