De sleutel tot écht geluk

02

okt

Alies

Als mensen vroeger de vraag stelden: ‘Wat wil je worden als je groot bent?’, kon je aan komen zetten met ‘mama’, ‘zangeres’ of ‘astronaut’. Nu lijkt het antwoord op die vraag te zijn: ‘Gelukkig’. Volgens mij streven veel mensen naar geluk, dat zit nu eenmaal in onze westerse samenleving. Volgens Emily Esfahani Smith, een 29-jarige psychologe, maakt het najagen van geluk mensen juist ongelukkiger. Dit omdat het niet haalbaar is om altijd gelukkig te zijn. Is dat zo? In de Bijbel schrijft David daarover: psalm 1 reikt ons de sleutel tot geluk aan. Voortdurend geluk. Lees je mee?

Ik raad je aan om eerst heel psalm 1 te lezen. Het zijn maar zes verzen. Die gaan we daarna bij langs.

Gelukkig de mens
die niet meegaat met wie kwaad doen,
die de weg van zondaars niet betreedt,
bij spotters niet aan tafel zit,
maar vreugde vindt in de wet van de HEER
en zich verdiept in zijn wet, dag en nacht.

Hij zal zijn als een boom,
geplant aan stromend water.
Op tijd draagt hij vrucht,
zijn bladeren verdorren niet.
Alles wat hij doet komt tot bloei.

Zo niet de wettelozen!
Zij zijn als kaf
dat verwaait in de wind.

Wettelozen houden niet stand waar recht heerst,
zondaars niet in de kring van de rechtvaardigen.
De HEER beschermt de weg van de rechtvaardigen,
de weg van de wettelozen loopt dood.
(Psalm 1:1-6, NBV)

Er worden eerst drie dingen, of eigenlijk plekken, genoemd waar je je geluk niet zal vinden. Drie dingen die van kwaad tot erger gaan, lijkt het wel. Je wordt niet gelukkig als je meegaat met het kwaad, schrijft de psalmist. Als je meegaat met het kwaad, dan ga je al een bepaalde richting op. En als je een richting hebt gekozen, dan zijn er mensen die je onderweg tegenkomt en die zeggen: ‘Ah, joh, kom toch met mij mee, zo erg is het niet om…’ (vul zelf maar in). Als je kiest om met hen over de ‘zondige’ weg te lopen, is de derde stap al dichtbij. Je komt aan bij hun huis en je gaat met hen aan tafel gaat zitten. Je gebruikt daar de maaltijd en voelt je thuis. Dan raak je ingeburgerd in een zondig leven. Een waarschuwing voor ons: daar word je niet gelukkig van!

Daarna wordt genoemd waar je wél je geluk zal vinden. In deze Bijbelvertaling, de NBV, wordt het woord ‘wet’ gebruikt. In het Nederlands heeft het woord ‘wet’ inmiddels een heel andere betekenis dan dat hier, in deze psalm, eigenlijk wordt bedoeld. Volgens Van Dale is de wet ‘het geheel van geldende rechtsvoorschriften’.  Maar het woord ‘wet’ betekent hier, in deze psalm, meer iets als ‘onderricht’. Het gaat over de Bijbel dus.

Wat is nou het échte geluk? En dan heb ik het niet over een ‘geluksmomentje’ als een lekkere maaltijd of in het zonnetje zitten, maar voortdurend geluk?

Dat is dichtbij God leven. Als je je in zijn woord verdiept, dag en nacht, dan vind je vreugde en de sleutel tot het geluk.

De psalmist schrijft nog verder. Hij vergelijkt die ‘gelukkige mens’ met een boom. Hoe meer wij ons verdiepen in Gods woord, hoe meer we ‘geworteld’ raken in Christus, om in boom-termen te blijven spreken. We zullen bloeien en groeien in de vrucht van de Geest (Gal. 5:22) en meer en meer op Jezus gaan lijken. Een boom dus, stevig en robuust. Een boom die niet zomaar om zal waaien.

De ‘wettelozen’, dus degenen die zich niet in Gods Woord verdiepen, zullen dat niet hebben. Zij zullen als kaf verwaaien in de wind. Kaf, dat met alle winden meewaait, de weg van de minste weerstand. De wettelozen hebben geen basis waar ze op terug kunnen vallen. Ze zijn niet zo stabiel als een boom en zullen dus ook niet het stabiele geluk ervaren dat God wil bieden.

‘De HEER beschermt de weg van de rechtvaardigen’, staat er in vers 6. De Heer heeft als het ware vangrails geplaatst aan de beide zijden van de weg, om bescherming te bieden op het pad dat je loopt, langs jouw levensweg. En als je er nu voor kiest om met God te gaan over die weg, dan zal je gelukkig worden. Echt gelukkig.

Want écht geluk is dichtbij God leven.

Aan de slag!

Maak eens een boom (op jouw eigen creatieve manier) en hang in de takken de dingen waar jij nog in wilt groeien met betrekking tot jouw relatie met God. Waarin kan God je nog meer helpen? Schrijf ook op waar je gelukkig van wordt. Waarin heeft God je al gezegend, waar word jij gelukkig van? Sta hier eens bij stil en dank God!

Deel deze overdenking

  1. Annet schreef:

    Super, heerlijk om te lezen! Vooral nu je overal om je heen leest/hoort/ervaart dat mensen aan t jagen zijn naar geluk..terwijl het zo simpel is en we mogen proberen te genieten van wat we dagelijks krijgen..! Top!

  2. petra schreef:

    Prachtig, z’n bekende psalm die ineens zoveel meer inhoud krijgt. Wat doen wij toch moeilijk soms, God is zo dichtbij en toch willen we meer! Ik ben weer met beide benen op de vaste rots/ grond gezet. Thanxxx

  3. R.Kloek schreef:

    Zondag een preek over gehad
    We denken dan ook aan mensen die niet geloven..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap