Dansen met Jezus, de beste danspartner die je maar wensen kunt!

25

jan

Gastblogger

Het is alweer een aantal jaren geleden dat ik het boekje “Hij deed dit speciaal voor jou!” van Max Lucado heb gelezen. Na het lezen van dit boekje kreeg ik voor de eerste keer een ‘plaatje’ in mijn gedachten dat ik aan het dansen was met Jezus. Ik had me overgegeven in zijn armen. Ik had mijn hand in die van Hem gelegd en mijn andere hand op zijn schouder. Ik voelde Zijn arm stevig om me heen en langzaam zwierden we op de klanken van de muziek. De situatie voelde zo enorm vertrouwd, ik voelde me veilig in de armen van mijn Verlosser. Bij uitstek is Jezus de beste danspartner die je ooit kan hebben!

Solodans

Een lange tijd later, in een periode dat ik niet lekker in mijn vel zat, hoorde ik het lied “We Dance” van Steffany Gretzinger. Al vrij snel kwamen de gedachten aan dansen met Jezus weer terug. Alleen dit keer was het plaatje toch ietwat anders, Jezus stond nog steeds tegenover mij met zijn hand naar mij uitgestoken, maar ik leek nu toch een eind van Hem vandaan te staan. Ik kwam tot het besef dat ik die stevige hand van Jezus ergens onderweg had losgelaten. Ik kwam erachter dat ik op dat moment een solodans aan het doen was. Ik danste niet meer in hetzelfde ritme als mijn Danspartner. Ik liet mij niet meer door Hem leiden, ik had zelf de leiding genomen.

Waar ging het mis? Misschien wel op het moment dat ik bepaalde danspasjes lastig vond om uit te voeren. Mijn ogen teveel gericht op de vloer om te kijken waar ik mijn voeten moest gaan zetten. Moest nu mijn linker- of mijn rechterbeen, naar voren of juist naar achteren?! Het ging mis op het moment dat ik mijn focus legde op de omstandigheden en niet meer durfde te vertrouwen op de leiding van mijn Danspartner.

Als Jezus de dans leid

Heel veel keren heb ik het lied beluisterd. Er vlamde weer verlangen op om te dansen met Jezus. Om mezelf over te geven aan zijn leiding, om opnieuw die uitgestoken hand te pakken en Hem de leiding te geven in de dans van mijn leven.

Precies zoals in het eerste couplet van het lied ook bezongen wordt:

You steady me
Slow and sweet we sway
Take the lead and I will follow

Ik kon mezelf weer overgeven in de armen van Jezus en samen dansten we sierlijk op het ritme dat Hij aangaf. Het lied beschrijft zo mooi het proces waar ik op dat moment doorheen ging.

Finally ready now
To close my eyes and just believe
That you won’t lead me where you don’t go

When my faith gets tired
And my hope seems lost
You spin me round and round
And remind me of that song
The one you wrote for me

Ik mocht weer opnieuw ontdekken dat Jezus ons nooit ergens heen zal leiden waar Hij niet bij zal zijn. Waar we ook doorheen gaan, zelfs in het dal van diepe duisternis, Hij is erbij! (Psalm 23) En als wij geen uitweg zien, mogen we vertrouwen op zijn hulp. Hij tilt je op, neemt je in zijn armen en draait je rond en rond. Hij herinnert je aan het lied dat Hij steeds over je zingt.

Hij zal van vreugde over je zingen. Uit liefde zal Hij zwijgen over alles wat je verkeerd hebt gedaan. Hij zal over je juichen van blijdschap.
(Zef. 3:17 BasisBijbel)

And we dance!

Verdriet veranderd in een vreugdedans.

Je mag dansen met Jezus, jouw verlosser en Heer, in zijn armen mag je hart weer tot rust komen. Dichtbij Hem mag jij je ogen op Hem gericht houden, op Degene die jou vrijgekocht heeft. Je mag jouw ogen houden op, zoals ze in het lied zingen, “The One who gave me joy for mourning.”

Jong en oud zullen dansen. Ik zal hun verdriet in blijdschap veranderen. Ik zal hen troosten. Ik zal hen weer blij maken na al hun verdriet.
(Jer. 31:13 BasisBijbel)

Je mag dansen met degene die jou uitgekozen heeft, die zelf jouw voeten tot dansen aanzet. Je mag weten dat hoe verdrietig je omstandigheden ook kunnen zijn, je altijd mag blijven dansen in de armen van jouw geliefde Jezus. Hij leidt je er door heen!

U heeft me geholpen!
U heeft mijn verdriet veranderd in een vreugdedans.
Ik heb mijn rouwkleren weer uitgedaan,
omdat U me weer blij heeft gemaakt.
Ik zal liederen voor U zingen,
want ik kan niet meer zwijgen.
Mijn Heer God, ik zal U voor altijd prijzen.
(Psalm 30:12-13 BasisBijbel)

Aan de slag!

Bid je mee?

Liefdevolle Jezus, dank U wel dat U mij uitgekozen heeft, dat U mij met Uw kostbaar bloed vrijgekocht heeft. Dat U Uw hand naar mij uitstrekt omdat U mij al dansend door het leven wilt leiden. U houdt mij vast en ondersteunt mij, U geeft de juiste richting aan mijn leven. Als het op de dansvloer niet helemaal soepeltjes verloopt, mag ik mijn ogen op U gericht houden. Niet mijn ogen gericht op de obstakels die er voor zorgen dat het dansen wat moeizamer gaat. U richt mij op. In mijn verdriet bent U dichtbij. Ik mag er op vertrouwen dat U het verdriet wat ik heb, verandert in een vreugdedans. Het is zo fijn om met U te mogen dansen. Dank U wel, U bent de beste Danspartner die een mens zich wensen kan. Ik wil Uw naam voor altijd prijzen. De naam van Jezus Christus, Amen!

Luister zelf ook nog naar dit prachtige lied!

Deel deze overdenking

  1. Maaike schreef:

    Confronterend.. Dit had ik even nodig, dankjewel!

    • carola schreef:

      Beste Maaike, confrontatie kan soms even pijnlijk zijn…maar soms hebben we die confrontatie inderdaad nodig, om onze focus te verleggen. Ik ben blij te horen dat je er wat aan de overdenking hebt gehad. En hopelijk heb je deze dag in Jezus’ sterke armen al dansend doorgebracht. zegen ?
      Lieve groet,
      Carola

  2. Kim schreef:

    Lieve Carola,♥️
    Ik had zo’n moeilijke week achter de rug, waarin ik Gods genade zo dankbaar heb mogen ervaren. Ik heb weinig kans gehad om de blog van Zij Lacht te lezen en vandaag is weer voor ‘t eerst dat ik hier weer ‘ben’ en; wat een prachtige blog om mee ontvangen te worden! ?? Heel erg veel dank voor de bemoedigende woorden en deze letterlijk ‘beeldschone’ blog :’)? ik hou heel erg van dansen ? en ik weet zeker dat Jezus voor ons allemaal de beste Danspartner is in dit leven!! :’) Dankjewel daarvoor! ? Ik bid dat de Heilige Geest dit beeld altijd in mij op mag laten komen en het in mijn hart zal bewaren ?♥️?.

    Ik heb in deze week – met Gods leiding – voor het eerst ontdekt hoe mooi psalm 116 is, ook een psalm over vertrouwen. Het heeft mij veel steun en zegen gegeven :’)…

    Lieve Carola, nogmaals ontzettend veel dank ? en moge de Heer jou rijkelijk zegenen ? en jou dansend in Zijn armen door het leven leiden, op het ritme van Zijn liefde ♥️ :’)

    Heel veel liefs ? kim

    • carola schreef:

      Lieve Kim,
      Wat naar om te horen dat je een moeilijke week achter de rug hebt. Fijn dat je vandaag weer de ” rust” had om de overdenking te lezen en je er door bemoedigd bent. Wat is Gods liefde toch overweldigend soms, vind je niet? Dans jij maar fijn met Jezus, ook in je moeilijke omstandigheden.

      Psalm 116 is inderdaad mooi! Wat fijn om te horen dat Papa jou in de afgelopen week er zo ontzettend door bemoedigd heeft. Je heeft laten merken dat Hij jou schreeuw om Zijn Hulp hoort en Zijn liefde voor jou eindeloos is.

      Ik zegen je lieve Kim ? Gods oog is op jou!
      Lieve groetjes
      Carola

  3. Anneke de jong schreef:

    Bedankt voor dit troosten woorden ,Het deed mijn zo goed ,dat de Here Jezus altijd danst met mijn ,Ook in moeilijke momenten ,wat je niet altijd ziet.

    • carola schreef:

      Lieve Anneke,
      Mooi hè! Wat fijn dat je er door getroost ben, doet me goed te horen. Dat is ook wat God wil, dat jij getroost word. Soms zien andere mensen niet wat jouw omstandigheden zijn, maar Jezus ziet elke traan.(als ik dat tenminste zo goed begrijp uit je stukje?)
      Weet je Anneke, soms sluit ik gewoon even mijn ogen en visualiseer ik dat ik aan het dansen ben, mijn hand stevig in die van Jezus. Dat geeft mij moed en hoop en zoveel vreugde, ik bid dat jij dat ook mag ervaren.
      Zegen en een lieve groet,
      Carola

  4. Bo schreef:

    ?? Dank je wel voor deze mooie blog, lieve Carola!
    Het lied is ook een van mijn lievelingsnummers…maar wat heb je het fijngevoelig en liefdevol beschreven ????

    D A N K E S C H Ö N!

    • carola schreef:

      Dank je wel lieve Bo voor je lieve woorden, en graag gedaan! God geeft het en ik mag uitdelen. Heerlijk nummer hè! God is zo goed!
      Liefs x Carola

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap