God danken onder alle omstandigheden – een onmogelijke opdracht?!

24

feb

Stefanie

Eucharisteo is een Grieks woord wat in het Nederlands kan worden vertaald met het woord dankzegging. Het staat voor dankbaarheid, in dank aannemen. Ook de woorden genade (=Charis) en vreugde (=Chara) zitten in dit woord verborgen. Genade, vreugde, dankzegging. Eucharisteo. Dit woord heeft mij de afgelopen weken niet los kunnen laten. God danken onder alle omstandigheden. Dat lijkt misschien een onmogelijke opdracht, maar is dat wel zo?

Dankbaarheid is makkelijk als het goed gaat. Als je geen zorgen hebt. Maar God danken onder alle omstandigheden… Het leven gaat nou eenmaal niet altijd over rozen. We kennen allemaal momenten waarop het niet goed gaat.

Dank God onder alle omstandigheden, want dat is wat hij van u, die één bent met Christus Jezus, verlangt.
(Tessalonicenzen 5:18, NBV)

 God danken met Jezus als voorbeeld

Hoe kunnen wij onze dankbaarheid uiten als het lijkt alsof we niets hebben om voor te danken? Ons grote voorbeeld in leven vanuit dankzegging is Jezus. Als we vanuit de Bijbel naar Hem kijken, zien we dat Hij leefde vanuit dankzegging. Zelfs in de, misschien wel, moeilijkste periode van zijn leven, vlak voordat Jezus wordt uitgeleverd, dankt Hij God (1 Kor. 11:23). Jezus laat zien dat dankzegging niet alleen een uiting van onze dank is. De manier waarop Jezus dankzegt, laat geloof en vertrouwen in zijn Vader zien. Lees bijvoorbeeld Johannes 11 vanaf vers 41. Nog voordat Lazarus uit het graf is gekomen, dankt Jezus zijn Vader. Daarna pas riep Hij dat Lazarus naar buiten moest komen. En het gebeurde.

Toen ik dit bovenstaande verhaal van Jezus en Lazarus las, kreeg de onderstaande tekst uit Filippenzen 4:6 een heel andere betekenis voor mij.

Wees in geen ding bezorgd, maar laat uw verlangens in alles, door bidden en smeken, met dankzegging, bekend worden bij God.

Jezus’ vriend Lazarus was gestorven. De stank van de ontbinding van het lichaam was al te ruiken. We kunnen lezen dat Jezus erom heeft gehuild, het deed Hem verdriet. Hij zou niets liever willen dan dat zijn vriend er weer was. Natuurlijk heeft Jezus de macht om wonderen te doen, Hij had Lazarus met gemak weer tot leven kunnen wekken. Maar Jezus deelt zijn verlangens met zijn Vader en dankt Hem vervolgens in geloof voor iets wat nog niet is gebeurd. Ook wij mogen onze verlangens door gebed en dankzegging bij God brengen, in het vertrouwen dat Hij naar ons luistert en doet wat goed is.

Tel je zegeningen

Een leven in dankbaarheid heeft denk ik ook te maken met een veranderende mindset. God danken is een uiting van ons geloof. We laten daar eigenlijk mee zien dat we geloven dat we alles van Hem hebben gekregen. Dankzegging is een antwoord op wat God ons geeft. Het geeft niet alleen God vreugde, maar ook onszelf. Als je vanuit een dankbare houding leeft, ligt je focus op alle zegeningen die jij ontvangen hebt. En geloof me, dat zijn er veel! Elke dag door hebben we ontelbaar veel dingen waar we dankbaar voor kunnen zijn. Zelfs in moeilijke perioden kunnen we God danken. We moeten alleen leren om deze lichtpuntjes en knipogen van God te zien.

Sinds twee maanden ben ik begonnen met het opschrijven van dingen waar ik dankbaar voor ben. En sinds ik dat doe beleef ik de dingen anders. Ik ben me meer bewust van wat ik heb, zie en meemaak. Met als gevolg dat ik God meer dank. Ik dank Hem voor het feit dat m’n lieve opa en oma ondanks hun ouderdom nog steeds samen kunnen genieten van het leven. Ik dank Hem voor strandwandelingen. Ik dank Hem voor zonnestralen op m’n gezicht. Ik dank Hem voor fantastische muzikanten en aanbiddingsleiders die mij door hun muziek en liedteksten helpen om me op God te richten. Ik dank Hem voor stromend water uit de kraan en het krijgen van nieuwe kansen. Zomaar een aantal gewone dingen waar ik dankbaar voor ben.

Aan de slag!

Wat ik kan, kan jij ook! Probeer vandaag eens een lijstje te maken met dingen waar je dankbaar voor bent. Ook of misschien wel júist, als het leven even tegenzit.

Naar aanleiding van het boek Duizendmaal dank van Ann Voskamp.
Meer weten over dit boek? Lees dan deze boekreview die vorige maand op onze website stond.

Deel deze overdenking

  1. Renee schreef:

    Lieve Steef, ik dank God dat jij mijn dochter bent! STEFANIE: Godsgeschenk!
    Mooie blog.?

  2. kimvroom schreef:

    Heel erg bedankt Stefanie <3 voor jouw mooie woorden geïnspireerd door God. :') Het past heel goed bij de moeilijke periode waar mijn familie (en ik) in zit. Heel erg bedankt en Gods rijke voor jou <3 veel liefs.

  3. Marlene schreef:

    Yess! Thank you Lord. Ik ben zeer dankbaar over het bovenstaamde. Het heeft mij bemoedigd om de Heer meer te danken. Lord You are sooooo good!

  4. Marlene schreef:

    Yess! Thank you Lord. Ik ben zeer dankbaar over het bovenstaamde. Het heeft mij bemoedigd om de Heer meer te danken. Lord You are sooooo good!

  5. nick schreef:

    god ik hou heel veel van u , ik zal altijd blijven glimlachen en van u houden ook al kom ik nog zo laag in de put te zitten u zal ooit het touw naar beneden gooien en zo niet zal u wel bij me komen zitten ik hou van u!!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap