Dank, vraag, bid, klaag, huil, dans en verheug je!

16

jan

Neeltje

Ken je het lied van Ramses Shaffy? ‘Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder…’ Een lied voor degenen die alleen zijn, die het allemaal niet meer weten. Vandaag maak ik er een eigen versie van: Dank, vraag, bid, klaag, huil, dans en verheug je! Het lied van Ramses gaat verder: ‘Niet zonder ons’. En ik voeg eraan toe: ‘Niet zonder God!’ God danken. Blij zijn in Hem. Welke plek heeft dat in jouw leven en gebed? Volgt het na een waslijst van vragen die we aan Hem stellen? Of is het voor jou prioriteit nr. 1?

In Filippenzen 4: 4-9 staat:

Wees altijd blij in de Heer! Ik zeg het nóg een keer: wees blij! Laat alle mensen zien dat jullie vriendelijk zijn. De Heer is dicht bij jullie. Maak je nergens zorgen over, maar vertel in gebed aan God wat je nodig hebt. Dank Hem ook voor alles. Dan zal de vrede van God, die wij met geen mogelijkheid kunnen begrijpen, jullie hart en jullie gedachten beschermen in Jezus Christus. En, broeders en zusters, richt je gedachten op alles wat waar, eerlijk, heilig, vriendelijk, mooi en goed is. Doe alles wat jullie van mij geleerd, gezien en gehoord hebben. Dan zal de God van de vrede bij jullie zijn. (BasisBijbel)

Dit gedeelte is onderdeel van een brief die Paulus schrijft aan de gemeente van Filippi. Hij bedankt hen onder andere voor de (financiële) steun die hij ontvangen heeft van hen. Paulus heeft een goede band met deze gemeente. Hij prijst hen omdat ze zich richten op Jezus en spoort hen aan dit te blijven doen. Hij moedigt ze aan eensgezind te blijven met elkaar. In het gedeelte waar we vandaag bij stilstaan beschrijft Paulus de vrede van God en de vrede met God.

Vanuit dit Bijbelgedeelte staan we stil bij twee lessen:
1. Dank God en verheug je in Hem, niet vanuit gevoelens of emoties, maar vanuit een levenshouding.
2. Dank God allereerst voor wie Hij is, vervolgens voor wat Hij doet en gedaan heeft.

1. Dank God en verheug je in Hem, niet vanuit gevoelens of emoties, maar vanuit een levenshouding.

Als je het Bijbelgedeelte goed leest zie je dat Paulus de mensen aanspoort om God te danken en blij te zijn in Hem ongeacht hoe ze zich voelen. Laat alle mensen zien dat jullie vriendelijk zijn. Deze zin volgt op de oproep van Paulus om altijd blij te zijn in de Heer. Blijkbaar komt deze levenshouding voort uit een verbondenheid met God. Als we dichtbij God leven kunnen we Hem danken en ons verheugen omdat we de vrede van God kennen.

Tijdens het schrijven van deze brief had Paulus alle reden om angstig te zijn. Hij zat vast in de gevangenis en had een onzekere toekomst voor zich. De Filippenzen ervoeren dreiging vanuit hun omgeving. Toch roept hij op niet bezorgd te zijn, ook al zijn er genoeg redenen om dat wel te zijn.

2. Dank God allereerst voor wie Hij is, vervolgens voor wat Hij doet en gedaan heeft.

Als we in moeilijkheden zijn is het soms lastig om God te danken voor wat Hij geeft. Voor je gevoel kan het dan lastig zijn God te danken. Verleg je focus dan op wie God is, niet op wat Hij voor jou doet of gedaan heeft. De laatste zin in het Bijbelgedeelte verwoordt het mooi: Dan zal de God van de vrede bij jullie zijn. We kunnen God danken omdat Hij vrede is, omdat Hij altijd dezelfde blijft.

Deze levenshouding is echt een manier van ‘omdenken’. We maken keuzes vaak op basis van onze emoties. We willen ons er goed bij voelen. Maak God het onderwerp en de focus van je gebed, van jouw leven. Houd je vast aan wie God is, hoe Hij zich openbaart in de Bijbel. Dat kan dwars tegen jouw gevoelens ingaan, maar het zal je helpen in je geloofsleven. Dat zien we bij Paulus als hij in de gevangenis zit, bij de gemeente van Filippi als ze dreiging ervaren. 

Aan de slag!

In de boekreview van deze maand gaat het over het boek ‘Duizenmaal dank‘. Ik vind dit ook echt een aanrader om te lezen. Ann Voskamp beschrijft in dit boek zo mooi hoe je een dankbaar leven kunt leven. In goede en kwade dagen, als het leven uitzichtloos lijkt, maar ook als het voor de wind gaat.

Ik wil je vragen vanaf vandaag een lijstje bij te houden en elke dag een dankpunt op te schrijven. En onthoud: het gaat dan niet om een gevoel van dankbaarheid (ook wel), maar om een houding en keuze om dankbaar te zijn.

Deel deze overdenking

  1. Henrike schreef:

    1e ding om dankbaar voor te zijn: deze blog!

  2. Elis schreef:

    Persoonlijk ben ik momenteel veel bezig met deze Bijbeltekst. Dankbaar dat de blog hier vandaag over gaat!

  3. Kim schreef:

    Heel erg bedankt Neeltje?♥️:’)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap