“Blijf in Mij”, zegt Jezus – de wijnstok en de ranken

18

jan

Alies

Ik houd van verhalen, van beeldspraak en van de gelijkenissen van Jezus. De Bijbel staat er vol mee. Het is me niet altijd direct duidelijk wat er precies wordt bedoeld, maar soms zet Jezus zo’n prachtig beeld neer. Dat doet Hij ook in Johannes 15, als Hij vertelt dat Hij de wijnstok is en dat wij de ranken zijn. En God, God is de wijnbouwer. Ik zie een gigantische wijngaard voor me waar God doorheen loopt. Glimlachend om alle vruchtdragende ranken, maar tegelijkertijd met een grote schaar waarmee Hij weg snoeit wat niet bloeit. Jezus als Wijnstok is de basis. Ranken die niet aan de wijnstok blijven, verdorren en dragen geen vrucht.

Lees eerst maar eens wat er precies staat. In Johannes 15:1-8 zegt Jezus:

‘Ik ben de ware wijnstok en mijn Vader is de wijnbouwer. Iedere rank aan mij die geen vrucht draagt snijdt hij weg, en iedere rank die wel vrucht draagt snoeit hij bij, opdat hij meer vruchten draagt. Jullie zijn al rein door alles wat ik tegen jullie gezegd heb. Blijf in mij, dan blijf ik in jullie. Een rank die niet aan de wijnstok blijft, kan uit zichzelf geen vrucht dragen. Zo kunnen jullie geen vrucht dragen als jullie niet in mij blijven. Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder mij kun je niets doen. Wie niet in mij blijft wordt weggegooid als een wijnrank en verdort; hij wordt met andere ranken verzameld, in het vuur gegooid en verbrand. Als jullie in mij blijven en mijn woorden in jullie, kun je vragen wat je wilt en het zal gebeuren. De grootheid van mijn Vader zal zichtbaar worden wanneer jullie veel vrucht dragen en mijn leerlingen zijn.’
(NBV)

 Als ik de bovenstaande tekst lees, valt het me op dat er erg vaak staat dat we ‘in Hem moeten blijven’. Pas dan zullen we vrucht dragen. Sterker nog, als we niet in Hem blijven, kunnen we zelfs ‘’niets doen’’. Zonder Jezus zijn wij niks. We zijn totaal afhankelijk van Hem (best moeilijk hè? Zeker voor de vrouwen onder ons die graag onafhankelijk zijn en dingen ‘zelf willen doen’). Maar zonder Jezus kunnen we niet meebouwen aan Gods koninkrijk. We moeten in Hem blijven om vrucht te dragen.

Maar hoe doe je dat dan, in Jezus blijven?

Ik denk dat het te maken heeft met de volgende drie dingen.

1. In verbondenheid leven: bidden en Bijbellezen

Als je in Jezus wilt blijven, zal je Hem goed moeten (leren) kennen. En hoe leer je iemand kennen? Juist: door tijd met diegene door te brengen. Door met iemand te praten, door naar iemand te luisteren. En dat is precies wat je kan doen met Jezus. Door Bijbel te lezen en te bidden communiceer je met Hem en zal het je steeds duidelijker worden wat zijn plan met jou is!

In vers 7 staat:

‘’Als jullie in mij blijven en mijn woorden in jullie, kun je vragen wat je wilt en het zal gebeuren.’’
(NBV)

 Dat klinkt mij in de oren als een nauwe verbondenheid, waarin we echt met Hem communiceren omdat we hem kennen en weten wat Hij van ons wil.

2. Geloven en vertrouwen: wat je leest is waar

Dat het in de Bijbel staat is één ding, maar het is ook belangrijk om te geloven dat wat er staat waar is. Vertrouw je Hem, geloof je wat je leest? Ik merk aan mezelf dat ik, zeker de bekende Bijbelteksten, best vaak oppervlakkig in de Bijbel lees. Maar als ik bewust lees wat er staat en als ik geloof dat het waar is, dan komt God veel dichterbij. Geloven en vertrouwen is niet alleen een gevoel, het is ook een keuze, net zoals liefde ook een gevoel en een keuze is.

3. Actie ondernemen: keuzes maken door en voor Hem

In vers 8 lezen we:

De grootheid van mijn Vader zal zichtbaar worden wanneer jullie veel vrucht dragen en mijn leerlingen zijn.
(NBV)

 Als we leven in nauwe verbondenheid met God en geloven dat waar is wat in de Bijbel staat, betekent dat niet dat we daarmee klaar zijn. Nee, het is belangrijk dat wij in Jezus blijven en vrucht dragen zodat de grootheid van de Vader zichtbaar wordt! Als wij in de Wijnstok blijven, maken we daaruit ook onze keuzes. Daarmee eren we Hem en zijn we een lichtje voor de mensen om ons heen!

Als wij, als ranken, in Jezus als Wijnstok blijven, dan kunnen we vrucht dragen. Dan kunnen we meebouwen aan Gods koninkrijk!

Aan de slag!

– Denk eens na over waar je op dit moment staat in je geloofsleven. Ben je op dit moment ‘in Jezus’, of heb je meer het gevoel dat je als een verdorde rank op de grond ligt? Of misschien ga je wel door een periode waarin het voelt alsof de Vader flink aan het snoeien is. Dat kan pijn doen. Neem vandaag de tijd om te bidden en Bijbel te lezen. Zoek de verbondenheid met Jezus zodat je ‘in Hem blijft’!

– Geloven doen we (gelukkig) samen. Bemoedig iemand in je omgeving om (ook) in Jezus te blijven! Dit kan zijn door een lief kaartje, een whatsappje of op een totaal andere manier. Wees creatief!

Deel deze overdenking

  1. Dorine schreef:

    Ik heb zing vaak liedjes in mijn hoofd, dat gaat vaak onbewust. Op het moment dat ik de titel van je blog lees besef ik mij dat ik al een paar keer het volgende refrein heb gezongen:

    Blijft in mijn vrede, blijft in Mij.
    Mijn woord moet in u zijn,
    dat maakt u vrij.

    Mooi hoe God soms de nadruk ergens op wil leggen in je leven.
    Dank je voor je blog Alies ❤

  2. Hélène schreef:

    Goed om ‘bekende’ teksten, echt te lezen en te leven. Bedankt voor je blog!

  3. Joyce van Hoof schreef:

    12sept ’19
    Gister n gigantische druivetros gekocht v n nieuw zusje id heer. En kreeg dit woord over de wijnstok. De Heer liet mij zien dat je ook n karige opbrengst kan hebben, en gelijk of je daar tevreden mee bent. Kwam op je blog om n foto te zien ve druivetros, ook daarin zo geweldig dat Hij je veel dingen aanreikt. En zeker bij Hem geen karigheid hoeft te verwachten, dank je voor je blog en ook dat ik dit met je mocht delen, He will give abundantly, God,s zegen

  4. Fenny schreef:

    Dank je wel voor dit woord. Joh. 15:4 en 5 waren een geweldige bemoediging voor ons toen we 38 jaar geleden voor een moeilijke keuze stonden. Blijf in Mij geljjk Ik in u, kregen we beiden als antwoord. Dat is steeds de leidraad in ons leven geweest. Ik moet denken aan het lied :

    blijven blijven altijd blijven in Jezus. Volgen volgen altijd volgen Zijn stem .
    Het geheim van een leven vol vrucht en vol vree.
    T is eenvoudig: blijven in Hem.

    Het is niet altijd eenvoudig maar wel de moeite waard!

    Fenny

  5. Rudy linger schreef:

    IK vond het prachtig
    Goedde uit leg
    Om in jezus te blijven Ook om aan anderen tevertellen hoe je in Jezus kan blijven
    Amen

  6. Rudy schreef:

    Wel ik vond het bezonder leerrijk
    Ok heb het gebruik voor mijn lijdenoverdenking
    Amen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap