Bid maar

15

mei

Eline

Morgen een tentamen? Bid maar. Een nieuwe regering? Bid maar. Geen geld voor vakantie? Bid maar. Je teen gestoten? Bid maar. Je kunt voor alles bidden. God vraagt jou ook om voortdurend te bidden. Het is gemakkelijk om te bidden voor “kleine” dingen, want als het gebed niet verhoord wordt is er niets aan de hand. Maar omdat kleine dingen vaak dagelijkse gebeurtenissen zijn, zie je ze misschien over het hoofd in je gebed. Grote dingen zijn veel gemakkelijker om aan te denken in gebed. Alleen zijn deze grote dingen juist heel spannend om voor te bidden, want het is teleurstellend als deze gebeden niet verhoord worden.

Kleine dingen
Afgelopen week had ik tentamenweek, net als bijna alle andere studenten in Nederland. Ik heb alleen een voorsprong op de rest, want ik heb God die mij helpt. Als ik hier ten minste aan had gedacht vóór de avond voor mijn tentamen… In de tijd dat ik had zitten studeren voor mijn tentamen, heb ik niet één keer om Gods hulp gevraagd. Ik was verdwaald geraakt in de dagelijkse dingen en vergat hierbij om mijn communicatie met God open te houden. De avond voor mijn tentamen was ik dan ook compleet overstuur, denkend dat God mij alleen kan helpen als ik er om vraag. Ik had dit niet gedaan, zelfs niet toen God mij eraan herinnerde dat ik moest bidden. Ik schaamde me enorm, voelde me schuldig en ik was ervan overtuigd dat ik voor straf mijn tentamen niet zou halen en daardoor mijn opleiding niet (ik kan nogal over-dramatisch zijn als ik overstuur ben).

Gelukkig heb ik de allerbeste vrienden ooit, en kwam een vriendin van mij meteen naar me toe toen ik huilend aan de telefoon hing. Zij wist mij te overtuigen. God luistert niet alleen naar gebed dat je specifiek naar Hem richt. God weet namelijk wat jij nodig hebt, en Hij hoort wat jouw hart zegt.

Het is zeker weten heel belangrijk om God alles te vertellen waar je mee zit, dat wil God namelijk heel graag. God wil zo veel mogelijk deel zijn van jouw leven, Hij wil graag dat je Hem ziet als veilige haven waar je altijd naar toe kan, hoe klein het probleem ook is. Maar weet ook dat als jij vergeet te bidden voor iets, omdat het zo basaal is dat God ook dan voor je zal zorgen.

Grote dingen
Ik heb een droombaan. Het is een baan waarvoor ik echt heel goed moet zijn in mijn vak. Het is niet iets wat in mijn eentje gaat lukken, ik heb Gods hulp hierbij nodig. Ik heb hier echter nog niet voor gebeden, want ik wil het zo graag dat ik bang ben dat God mij gaat vertellen dat dit niet Zijn plan voor mij is. Dat zou een grote teleurstelling voor mij zijn. Maar als ik hier niet voor bid, weet ik ook zeker dat het niet gaat lukken.

Op een gegeven moment wil ik ook heel graag een leuke man ontmoeten, trouwen, huisje, boompje, beestje. Allemaal hele grote dingen waar ik ook niet goed voor durf te bidden. Ik doe het toch, want als ik het niet vraag aan God zal ik nooit weten of het deel is van Zijn plan.

God wil weten wat er op jouw hart ligt. Hij wil het van ons horen. Wat ik net schreef over de kleine dingen, geldt net zo goed voor de grote dingen in het leven. God wil zo veel mogelijk deel zijn van jouw leven. Hij wil weten wat er in je om gaat. Hij wil je grootste dromen en zorgen kennen. Hij wil vertrouwd worden door jou.

Dagboek
Weet je nog vroeger toen je klein was en een roze glitterdagboek had waar je in schreef wat je die dag op school had gedaan? Dat is iets wat jou zou kunnen helpen met bidden voor zowel de kleine, als de grote dingen. Leg een schriftje of boekje naast je bed of bij je Bijbel om hier je gebeden in te schrijven. Kies een moment dat voor jou goed uit komt, bijvoorbeeld voor je ’s ochtends uit bed komt of voor je gaat slapen, en schrijf alles op waar je die dag (of de volgende dag) God bij wil hebben. Een presentatie, deadline of doktersafspraak, het is gemakkelijker om hiervoor te bidden en niets te vergeten als je het op schrijft. Je kunt ook een lijst met dagelijkse dingen maken waar je iedere dag op kijkt om zo nog zekerder te zijn dat je niets vergeet.

Voor de grote dingen kun je ook een lijst maken in je boekje. Dan kun je iedere dag een of twee van deze grote dingen kiezen om voor te bidden.

Aan de slag!
Zoek een schriftje (versier hem als je dat leuk vindt) en begin vandaag nog met het opschrijven van je gebeden. Het is niet alleen een goede manier om niets te vergeten in je gebed, het is ook een goede manier om te onthouden waar je voor gebeden hebt, en om te zien welke gebeden verhoord zijn! Ook elk verhoord gebed kun je opschrijven in het boekje.

Deel deze overdenking

  1. Truus schreef:

    Eline,
    Psalm 139:4……
    ..Al is er nog geen woord op mijn tong,
    zie Heere U weet het alles…
    Daar moest ik aan denken toen ik jouw overdenking las.
    En Jezus bid voor ons,ook als wij dat niet doen.
    Een goed advies van jou.
    Zelf heb ik een schriftje waar alles inkomt wat mij raakt,in een boek of een gesprek…..
    Ik wens je veel sterkte met je tentamen,
    bid voor je.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap