Beschikbaar, bereikbaar en bereid!

27

mrt

Annika

Als ik verhalen hoor over de politie, ambulancepersoneel of de brandweer, voel ik bewondering voor de mensen die bij de hulpdiensten werken. Hun werk is zwaar, niet altijd makkelijk en vraagt best wel wat van hen. En toch doen ze het. Omdat hun hart bij hun werk ligt, omdat ze andere mensen graag helpen, omdat ze het belangrijk vinden om het werk te doen, noem maar op. Ieder van hen zal zijn eigen redenen gehad hebben om te kiezen voor dit werk. Maar om dit werk te kunnen doen, zijn er drie dingen die ieder van hen nodig heeft. Als wij onszelf willen inzetten voor Gods plan met ons en de aarde, kunnen nog wat van die drie dingen leren. Lees je mee?

Beschikbaarheid

Om hun werk goed te kunnen doen is het belangrijk dat de hulpverleners beschikbaar zijn. Ze draaien elk hun eigen diensten en zijn in die tijd beschikbaar. Het is praktisch onmogelijk om 24/7 beschikbaar te zijn, dan houden ze geen leven meer over, en daarom worden de diensten afgewisseld. Maar in de tijd dat ze dienst hebben, zijn ze beschikbaar voor het werk dat ze moeten doen wanneer ze opgeroepen worden.

Ook voor ons is het nodig om beschikbaar te zijn, als wij iets willen betekenen in Gods koninkrijk. Natuurlijk niet zo letterlijk als de hulpdiensten, we hoeven niet in een kazerne te gaan zitten wachten tot we opgeroepen worden door God. We hebben gewoon ons eigen leven en doen de dingen die we moeten of leuk vinden. Maar een les voor mij hierin is: ‘Plan je leven niet zo vol dat er geen ruimte meer is voor dingen die God van je vraagt.’ Als ik het idee heb dat God van mij vraagt om een keer een middagje bij een eenzame oudere op bezoek te gaan, of om een avondje op te passen op de kinderen van een stel dat door een pittige tijd heen gaat, dan moet daar simpelweg wel tijd voor zijn. Als ik iedere dag van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat vol plan, dan lukt dat niet.

Bereikbaar

Als ambulancemedewerkers dienst hebben, moeten ze de oproepen kunnen horen. Het zou tot heel wat problemen leiden als ze wel beschikbaar zijn, maar vervolgens niet naar de 112-meldingen luisteren. Als hulpdienstmedewerker is het dus belangrijk om bereikbaar te zijn!

Datzelfde geldt voor ons christenen. Alleen beschikbaar zijn voor God is niet genoeg. We moeten zorgen dat we bereikbaar zijn, dat we luisteren naar Gods ‘oproepen’. Helaas hebben wij geen portofoon of telefoon waarop we Gods oproepen krijgen, dat zou een stuk makkelijker zijn! Maar hoe kunnen we dan wel naar Gods stem luisteren?

Eén van de manieren waarop we afgestemd kunnen zijn op God, is door met Hem te praten. Door regelmatig even contact te zoeken en te vragen om zijn leiding. Daarnaast kan ook lezen in de Bijbel een goede manier zijn om te luisteren naar God.

Bereid

Je hoeft een politieagente niet te vragen waarom ze haar werk doet, of een brandweerman waarom hij branden blust. Ze zullen allemaal een vergelijkbaar antwoord geven: ‘Dit werk houdt mensen veilig.’ Dat is waarom we brandweer, politie en ambulance hebben: om ons land en haar inwoners veilig te houden. Ze weten waarom hun werk belangrijk is en zijn bereid om zich ervoor in te zetten!

Ik denk dat we ook hier iets van kunnen leren. We kunnen beschikbaar zijn en luisteren naar Gods stem, maar als we niet weten waarvoor we het eigenlijk doen, is het moeilijk bereid te zijn en vol te houden. En misschien heeft iedereen zijn eigen overtuiging, is de overtuiging ‘waarom je je voor God wilt inzetten’ persoonlijk, maar voor iedereen is het belangrijk om bereid te zijn!

Aan de slag!

Ga eens bij jezelf na of jij de afgelopen week beschikbaar was voor God. Stond je open om naar God te luisteren, was je bereikbaar voor Hem?

En dan het laatste punt, misschien wel het moeilijkste van allemaal. Ben jij bereid om gebruikt te worden voor Gods plan? Weet je waarvoor je het doet?

Probeer hier de komende week eens op te letten, ben je beschikbaar, bereikbaar en bereid? Maak tijd voor God, en zorg ervoor dat al het andere om je heen God niet overstemt!

En onthoud wat Paulus tegen de christenen in Korinthe zei:

Wees daarom altijd sterk in het geloof, lieve broeders en zusters. Houd vol en doe altijd je best voor de Heer. Jullie moeten weten dat álles wat je voor de Heer doet, beloond zal worden.
(1 Korintiers 15:58, BasisBijbel)

Succes!

Deel deze overdenking

  1. Kim schreef:

    Lieve Annika,
    Ik heb de laatste tijd veel te maken gehad met de hulpdiensten en heb mogen ervaren wat een onmisbare zegen ze zijn. :’)
    Bedankt voor deze prachtige vergelijking!

    Liefs & Gods zegen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap