Wacht jij op een beweging van God of ben jij een beweging van God?

25

sep

Gastblogger

Jezus leert zijn discipelen hoe zij moeten bidden. Hij leert hen het ‘Onze Vader’. Jezus zegt in dat gebed: Laat Uw Koninkrijk komen. Laat op aarde worden gedaan wat Ú wilt, net zoals in de hemel wordt gedaan wat U wilt. (Matteus 6:10) Ik zie uit naar het feit dat Gods Koninkrijk op aarde zichtbaar wordt. En jij?
Maar hoe wordt Gods Koninkrijk hier op aarde zichtbaar? Wachten we op de wederkomst van Jezus of komen wij zelf in beweging zodat Gods Koninkrijk zichtbaar wordt?

Jezus kwam in beweging

Met de komst van Jezus op de wereld, nam Hij een stukje hemel mee naar de aarde. Jezus bracht licht in de duisternis. Hij bracht hoop – daar waar alles hopeloos leek. Hij bracht genezing aan de zieken en bevrijding aan de mensen die gebonden waren. Hij bracht liefde waar liefdeloosheid was. Met de komst van Jezus op aarde nam Hij de heerlijkheid van de hemel met zich mee. Daar waar Jezus was, daar waar Hij in beweging kwam, liet Hij zien dat Gods Koninkrijk dichtbij was.
Door Jezus’ dood en opstanding heeft Jezus de heerschappij, die door de zondeval in handen van de duivel was gekomen, weer in handen. Jezus is de Koning der Koningen en Hij regeert vandaag de dag.
Toch zien wij er nu nog niet altijd alles van. Maar daar waar Hij heerst in ons leven, is het Koninkrijk van God werkelijkheid. En soms zijn er wel wat “glimpjes” hier op aarde zichtbaar.

Fantaseer jij wel eens over hoe het in de hemel is, of over hoe het leven zal zijn als de nieuwe hemel op aarde is? Een habitat van serene rust en vrede, geen honger meer, geen verdriet, angst en pijn. Geen ziekte, geen gebondenheid. Een Koninkrijk waar Jezus regeert, een Koninkrijk vol van liefde. Eens…

De Hebreeënschrijver zegt zo mooi:

Onze toevlucht is het vast te houden aan de hoop op wat voor ons in het verschiet ligt. Die hoop is als een betrouwbaar en zeker anker voor onze ziel […]
(Hebreeën 6:19, NBV)

Kom in beweging!

Maar is dat nu het gene waarvoor wij op aarde zijn: om af te wachten wat komen gaat? Als ik om mij heen kijk, het journaal bekijk en nieuwsberichten lees, dan word ik daar niet blij van. Soms moet ik oppassen dat het me niet naar beneden haalt en somber maakt. Ik leef in de hoop dat Jezus terugkomt en dat onze in zonden gevallen wereld verandert in een heerlijkheid die voor eeuwig zal zijn. Maar ik geloof niet dat we hier op aarde zijn om een afwachtende houding aan te nemen tot Jezus terugkomt en Hij Zijn rijk in alle heerlijkheid gaat vestigen.

Cees van Harten citeerde in een preek – waardoor ik geïnspireerd raakte om deze blog te schrijven – een quote van William Booth (oprichter van het Leger des heils):

“I am not waiting for a move of God, I am a move of God!”

Deze quote raakt mij! Het zorgt ervoor dat binnenin mij iets begint te borrelen. Een verlangen om iets van Gods koninkrijk op aarde zichtbaar te maken. Om de wil van God te doen, om te laten zien dat Jezus nu al regeert hier op aarde! Om iets vanuit de hemel op aarde zichtbaar te maken. Ik weet dat hier op aarde nog niet alles zichtbaar zal zijn, maar laten we ons daardoor tegen houden om te doen wat Jezus ons vraagt? Jezus zei tenslotte in Johannes 14 vers 12:

Luister goed! Ik zeg jullie: iedereen die in Mij gelooft, zal dezelfde dingen doen als Ik. Hij zal zelfs nog geweldiger dingen doen.

En voordat Jezus opvoer naar de hemel kunnen we lezen dat Jezus de discipelen (zo ook wij) de volgende opdracht gaf!

Toen ze Hem daar zo zagen, vielen ze voor Hem op hun knieën en aanbaden Hem. Maar sommigen twijfelden nog. Jezus kwam naar hen toe en zei: “Ik heb alle macht in de hemel en op aarde gekregen. Ga nu op pad en maak alle volken tot leerlingen van Mij. Doop hen in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige geest. En leer hen om alles te doen wat ik ook aan jullie heb geleerd. En IK BEN alle dagen met jullie, totdat de tijd van de wereld om is.”
(Matteus 28: 17-20)

In beweging komen doe je niet alleen

Wat geweldig om “sommigen twijfelden nog” te mogen lezen in bovenstaande tekst. Jezus maakt hier geen onderscheid: de opdracht die Hij geeft is ook voor twijfelaars. Dus ook voor mij! Ik kan zeer gepassioneerd zijn, maar ik heb soms ook mijn twijfels op bepaalde momenten. Jezus geeft ons een opdracht en daarbij ook gelijk een belofte. IK BEN met jullie! We hoeven niet alleen in beweging te komen en ook zeker niet op eigen kracht.

Na hemelvaart kwam het Pinksterfeest en in handelingen 1 vers 8 staat:

Maar jullie zullen de Heilige Geest krijgen. Hij zal jullie kracht geven. Dan zullen jullie aan de mensen gaan vertellen wat jullie van mij hebben gezien en gehoord. [….]

Je mag in beweging komen door de kracht van de Heilige Geest die in jou woont. Je doet het niet alleen! Je doet het niet eens zelf, jij mag in beweging komen en de Heilige Geest wil door jou heen werken.

Aan de slag!

Misschien denk je nu, zoals ik ook vaak dacht: “O help, moet ik nu de straat op om Jezus te verkondigen? Moet ik de wereld in als zendeling?” Als God dit specifiek op jouw hart legt is dat natuurlijk geweldig, en dan zou ik zeggen: onderzoek dit en kom in beweging. Maar laten we beginnen met de mensen om ons heen.

Vraag vandaag in gebed wie en waar jij een stukje hemel op aarde mag brengen. Vraag op welke manier jij in beweging mag komen. Dat kan op verschillende manieren zijn, een berichtje naar een vriendin om te bemoedigen, een bezoekje brengen bij iemand die vaak alleen is, zomaar een glimlach of een vriendelijk woord naar iemand op straat. Wees niet verbaasd als de Heilige Geest je vraagt om voor iemand te bidden, misschien wel voor genezing of voor bevrijding. Dat is onder andere ook wat Jezus zijn discipelen heeft geleerd om te doen. Jezus zegt in Markus 16:17 het volgende:

 […] De mensen die geloven, zullen de volgende wonderen doen: ze zullen namens Mij duivelse geesten uit mensen wegjagen, ze zullen in nieuwe talen spreken, ze zullen slangen oppakken, en zelfs als ze iets dodelijks drinken zal het hun geen kwaad doen. En als ze de mensen de handen opleggen, zullen die gezond worden.”

Zo mogen wij Gods koninkrijk zichtbaar maken en stukjes vanuit de hemel op aarde brengen.
YOU ARE A MOVE OF GOD!

Ook benieuwd naar de preek? Hier vind je hem!

Download de dagtekst en deel ‘m op social media. Gebruik de hashtag #zijlacht, vinden we leuk!

Deel deze overdenking

  1. Renee schreef:

    Dankjewel voor deze bemoediging! We kunnen inderdaad God ook laten zien door onze handel en wandel! We stralen véél meer uit dan we ons bewust zijn!
    Gods rijke zegen en Zijn nabijheid ook vandaag!!

    • carola schreef:

      Graag gedaan Renee! We mogen ons inderdaad meer bewust worden van dat gene wat wij uitstralen, en van de kracht die in ons werkzaam is, tot eer van Zijn naam!
      Dank je wel voor je zegende woorden.
      Ook voor jou, je bent gezegend om een zegen voor een ander te zijn.
      Fijne dag!

  2. Isabella schreef:

    wow. ik heb antwoord gekregen nu vanmorgen. Thank you Lord.

    • carola schreef:

      Wauw wat gaaf om te lezen Isabelle!
      Dank U Heer dat U door alles heen werkt en antwoord geeft. Isabelle Gods zegen met het in het beweging komen!
      Ik ben wel benieuwd waar God jou precies antwoord heb gegeven?

      Fijne dag!

  3. Sandra bats schreef:

    Van t weekend hier in Enschede een kickstart gehad van the last reformation en stukje hemel op aarde gebracht. Bekeringen, genezingen, bevrijdingen en dopelingen. Staat mooie online cursus over precies jouw blog op hun website, http://www.delaatstereformatie.nl

  4. MAAIKE schreef:

    Mooi geschreven Carola! En zo waar! Thnx voor deze reminder dat je altijd een stukje van Jezus kunt laten zien.

  5. Anne schreef:

    Super mooi en bemoedigend stuk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2023 Zij Lacht | Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap